Musikteater / Teatermusik havde premiere i november 1997 som gæstespil på Den Anden Opera i København, og har siden spillet i forskellige udgaver over hele DK samt i udlandet.
Ideen med forestillingen var at kombinere moderne kompositionsmusik med performance, instrumentalteater og improvisation i en visuel ramme.
Forestillingen bestod af følgende værker:
Wayne Siegel : Last Request
Andy Pape : Days of a snaredrum
Thomas Sandberg : Course of the Day
pause
Andy Pape : Marrrrrimba
Andy Pape : In search of the Unsanswered Question
Instruktør : Jan Maagaard
Pressen skrev :
“Musikalske klovnerier. Originalt slagtøjstalent skaber nyt musikteater. Sandbergs ubetalelige mimik bærer stykket igennem som komisk nummer…Sandbergs egen Course of the Day er overraskende fordi han ellers ikke har gjort sig bemærket som komponist, og fordi det drejer sig om improvisation. Opfindsomt, rådsnart og med originale virkemidler for eksempel utrditionelt svajende tempo eller organisk irrationelle rytmer – blander han et stort og heterogent klangmateriale, snakker sort med sine instrumenter der somme tider synes at leve deres eget liv, og afvejer musik og klovneri med suveræn elegance og vitalitet”,Jan Jacoby, Politiken
“Klovnen som Profet. Sjældent alvorlig, men altid seriøs: Thomas Sandberg er på en og samme tid det københavnske musiklivs overklovn og en af dets mest stædige profeter…Det han skal vise os, skal overbevise os om, at musikken og musikeren og den situation som forener dem begge foran et publikum kan så meget, som vi endnu ikke er klar over. Han vil simpelthen noget andet, noget som han lader til at være kaldet til, og derfor er han en profet….” Ursula Andkjær Olsen, Berlingske Tidende
“Trommehvirvler og suverænt skuespil. Sandberg forener musikken og teatret så tæt som det hidtil ikke er set. Det, Thomas Sandberg præsenterer er underholdende, forfriskende og anderledes. Såvel det teatralske som det musikalske får ny luft under vingerne…her kombinerer Sandberg sin eminente musikalitet og sans for timing med sin kropsbevidsthed og sit enorme arsenal af udtryksnuancer. “K.E. Watz, Lolland Falster Folketidende