En forestilling om krop, identitet, tiltrækning og køn – for unge og voksne.
Inde under huden er kroppen i bevægelse. Konstant i forandring.
Kød og blod. Drifter og hormoner. Tiltrækning og identitet.
I to kønsopdelte rum: En mand og en kvinde. Med hver sit publikum.
En intimitet som i et omklædnings rum: Hvad sker der på den anden side ?
Hvad sker der indeni ? Inde under huden…
Ide, koreografi og iscenesættelse: Ole Birger Hansen, Thomas Eisenhardt og Thomas Sandberg Musik: Thomas Sandberg Dans og koreografi: Pierre Enaux og Sofia Karlsson Scenografi og lysdesign: Jacob Langaa-Sennek Dramaturgisk konsulent: Catherine Poher
Produceret af Åben Dans – Roskilde. Premiere: 22. oktober 2009 i Hal 10, Musicon, Roskilde.
Med musikkens logik og underfundig komik udforskes gentagelsen som fænomen i denne forestilling, der handler om menneskets vaner – de loops – som ligger i hverdagens rutiner.
Musik og fysisk aktion smelter sammen, inspirerer og interagerer med hinanden.
LOOP leveres i det nonverbale, musikdramatiske fortællesprog, som Thomas Sandberg har udviklet og raffineret i gennem sine soloforestillinger i de sidste 10 år. LOOP anvender helt nyudviklet LOOP software udviklet af Thomas Sandberg selv. LOOP havde premiere den 30. marts 2011 på Teater MOMENTUM i Odense og skal turnere i ind- og udland i de kommende år. LOOP henvender sig bredt til stort set alle aldersgrupper fra ca. otte år og op – ligesom de fleste af Thomas’ andre forestillinger. LOOP er støttet af bl.a. Statens Kunstråds Musikdramatiske Udvalg, KODA Dramatik, Dansk Komponistforening.
**** “Det er sjovt og underholdende… godt egnet til børn… tak til Teater Momentum for, at teatret atter præsenterer en opsætning, der ligger udenfor det gængse teaterbillede.” , Fyens Stifttidende.
“Hverdagens trummerum bliver i hvert fald en del sjovere, når den bliver taget under kærlig behandling med Thomas Sandbergs “trommerum.”, Søren Sommerglæde, sommerglaede.dk.
Tjener for 10 Herrer – en musikalsk komisk mosaik med Dansk Rakkerpak.
Tjener for 10 herrer er den ultimative herre/tjener forestilling – en kalejdoskopisk cocktail af komiske, paradoksale, tragiske, hovedrystende, rørende, romantiske, latterlige, absurde, tankevækkende og poetiske situationer, der hudfletter herre/tjener relationen og dens mekanismer og hemmeligheder på alle planer og gennem alle tider. Tjener for 10 herrer trækker store veksler på stumfilmens gamle mestre, men formår også at ta’ pulsen på tidens trends og tendenser på arbejdspladsen, i parforholdet, mellem børn og forældre, blandt turister, i trosspørgsmålet, på golfbanen, i restauranten, på caféen samt i krig og kærlighed. Tjener for 10 herrer havde premiere i foråret 2009.
Ide & koncept: Grønne & Kløft Instruktør: Torkild Lindebjerg Komponist: Thomas Sandberg Scenografi og lysdesign: Christian Q. Clausen Kostumier: Malene Bjelke Koreografi: Ann Crosset Skuespillere: Dorte Sachmann Møller, Niels Grønne og Niels Peter Kløft.
“Endelig kommer kunsten staten til hjælp i de store etiske spørgsmål. Tiden er kommet til NV® New Value eller bare Ny Værdi : Danmarks nye og tidsvarende religion – Det etiske holdepunkt for fremtidens mennesker og samfund……
Humoristisk grænseteater, der folder sig ud i rablende satire.
En overrumplende cocktail af dans, tale, musik og video samt øjeblikke af sand lykke.”Det gale hold bag publikums- og anmeldersuccesen Børsen Roadshow slog igen i november 2006. !
Det gik ikke stille af, da musikperformeren Thomas Sandberg, koreograferne og danserne Ann Crossett, Thomas Eisenhardt, Erik Pold, videokunstneren Helle Lyshøj samt arkitekten / scenografen Rebecca Arthy rettede deres skæve blik mod værdidebatten – og på ægteskabet mellem kunst, religion og politik.” Anne Middelboe, Information
New Value® havde premiere i Pakhus 11, København den 26. oktober 2006 og spillede 15 gange her inden den blev sendt på turné til 12 byer i Danmark. Pressen skrev : “Forførelsens kunst. New Value er begavet, sjov og tiltrængt satire. Vidunderlig er den gennemmusikalske Thomas Sandberg”, Berlingske Tidende “Forestillingens største force er dens sjove og ørehængende musikoplevelser “, Byen Kalder “Satiren er federe end fed hos performerne fra forrige sæsons legendariske Børsen Roadshow. Thomas Sandbergs fabelagtige stemme.”, Information “En underholdende fusion af newage hørm og glatnakke coaching”, Politiken.
TIL DØDEN JER SKILLER – en gadethriller
Bankfuldmægtig Holger Hermansen lever et på alle måder regelmæssigt og pligtopfyldende liv. Han bor i rækkehus i forstaden sammen med sin hjemmegående hustru, og arbejder i centrum som bankfuldmægtig i samme bankfilial, hvor han i sin tid blev uddannet. Fritiden bliver brugt i miniaturehaven og med lange spadsereture. Et måske udefra betragtet lidt kedeligt liv, men Holger Hermansen er i grunden rigtig godt tilfreds.
Lige indtil en sen nattetime, hvor en vaskeægte stjernepsykopat og en mystisk blondine flytter ind ved siden af og med ét slag får rækkehusidyllen til at krakelere.
Snart efter er Holger Hermansen, som en hund i et spil kegler, indrulleret i et farligt spil med stjålne penge, dødbringende våben, sylespidse stiletter, nådesløs brutalitet, hvinende dæk, inciterende rytmer, fristende kavalergange og tidsindstillede bomber på dagsordenen. Holger Hermansens livsfilosofi om at svare enhver sit, passe sin egen næringsvej og ikke blande sig i andres sager holder ikke længere.
Med livet som indsats og døden som ledsager kaster han sig aktivt ind i spillet mod en hensynsløs modstander. Gevinsten er måske den store kærlighed…
Forestillingen havde premiere i juni 2006 og blev nomineret til en Reumertpris i 2007.
Komponist : Thomas Sandberg Instruktør : Torkild Lindebjerg Scenograf : Christian Q. Clausen Kostumer : Malene Nielsen
Medvirkende : Le Munster Svendsen, Susanne Bonde Krarup, Niels Peter Kløft, Niels Grønne, Martin Ingleby.
Pressen skrev : ”Komponisten og performeren Thomas Sandberg har komponeret en ovenud begavet lydkulisse….. Når forestillingen både løfter sig op over sidste års forestilling og de højeste trækroner i H.C. Ørstedsparken skyldes det musikken…Galskaben lyser ud af hvert sekund…..” Anne Middelboe Christensen, Information
”Godt farceret og doseret med et minimum af verbale grynt danser historien af sted, i kraft af Thomas Sandbergs swingende musik og skuespillernes sprælske kroppe……Dansk Rakkerpak i fineste form” Monna Dithmer, Politiken
”Gangsterkomedie for hele familien” Rie Hammer, URBAN
”Nogle gange er det en fryd at være teateranmelder Forrygende familieteater med kærlighed, konekværn og komik….” Henrik Lyding, Jyllands Posten
”Gang i Gaden….Det er sommer, det er sol og det er skideskægt… sådan som Thomas Sandbergs lette og luftige synthesizermusik, ren sommerlyd, sætter gang i kroppene..” Jakob Steen Olsen, Berlingske Tidende
TWIST tager udgangspunkt i livets alvorlige øjeblikke, hvor alting kan ændres på et splitsekund.
En aften på et diskotek får fire unge mennesker volden tæt ind på livet. Jalousien, vreden og kærligheden bringes i kog, og det hele kammer over – de uskyldige bliver skyldige. De fires forskellige oplevelser af virkeligheden er det kunstneriske omdrejningspunkt i Twist. Læs om handlingen, musikken og koreografien HER TWIST havde premiere i juni 2005 og har siden turneret intensivt i Danmark samt gæstespillet på Takkelloftet i Operaen på Holmen.
Komponist : Thomas Sandberg Instruktør : Jacques Matthiessen Koreograf : Sofie Christiansen Scenograf : Pia Maansen Lysdesign : Jacob Langaa Sennek Grafisk design : Clara Zangenberg Medvirkende : Anja Jørgensen (Layla), Louise Seloy(Caya),Martin P. Jensen(Morten) & Nick Johnsen(Nic). Producent : Uppercut Danseteater.
Om musikken til TWIST :
Musikken til TWIST er komponeret i en stil og i et tonesprog, som kendes fra diskoteker og klubber. Den er bygget op af 5 grundtemaer, hvor det overordnede tema udgøres af Ouverturen. Dette tema knytter sig til realplanet og er et slag refleksionens tema, idet det forholder sig til hvad der sker inde i de fire unges hoveder efter forbrydelsen er sket.
Derudover har hver af de fire dansere deres egen temamusik, som afspejler deres karakters træk. Hver gang historien fortælles genem en af de fire personers øjne, er det til det pågældende ledemotiv.
Alle temaerne moduleres og udvikles stemnings- og pulsmæssigt, som stykket skrider frem.
Thomas Sandberg, Komponist
Om det dramatiske plot i TWIST :
I min hverdag oplever jeg ofte, at mennesker kan have meget divergerende oplevelser af en hændelse. Det gælder i mit arbejde, i trafikken eller med mine børn og deres venner. Derfra er ideen til TWIST opstået. At sandheden opleves ud fra de øjne og ører der ser og hører. At skabe en danseforestilling, som kunne være ennøjenåbner i forhold til det dilemma, at en objektiv sandhed af en menneskelig hændelse ikke findes, især hvis man spørger de implicerede. Jacques Mathiessen, Dramaturg & Instruktør
Om koreografien i Twist :
Twist har store stilspring i bevægelsernes udtryk, og fremfor at vise en bestemt stilart, viser blandingen af dansernes og min forskellige baggrund, dansens kraft som udtryksform.
Forestillingen har elementer, som vi kender fra fest og diskotek. at blande hverdagens dans med dansernes forskellige stilarter, belyser de subjektive vinkler på nattens hændelser. Sofie Christiansen, Koreograf
Grib denne unikke mulighed for at erhverve en aktie i en kunstnerisk oplevelse, der giver stof til eftertanke. Børsen Roadshow er et overraskende og overrumplende scenisk roadshow. Standup dance der går i kødet på aktiemarkedets liv, rytmer, succeser og skæbner.
3 koreografer, en instruktør, en videokunstner og en musikperformer indtager Copenhagen Jazzhouse for at iscenesætte den moderne cocktail: Kunst og erhverv. Hvordan kan de to størrelser lære af hinanden? Hvis det overhovedet lader sig gøre at etablere et partnerskab? Kan vi komme fordommene mellem de to verdener til livs? Kan kunsten effektiviseres? Kan erhvervslivet danse? Hvordan prissætter man en stemning? Kan man sælge en bevægelse?
Børsen Roadshow havde premiere i oktober 2004 i Copenhagen Jazzhouse og har siden turneret rundt i DK.
De medvirkende var : Thomas Sandberg: Komponist & Performer, Ann Crosset: Koreograf & performer,
Helle Lyshøj: Videodesigner & Performer, Thomas Eisenhardt: Koreograf & Performer, Erik Pold: Koreograf & Performer
Pressen skrev : “Ætsende ironi i modig performanceparodi på managementstilen.Helheden er blevet en morsom og intelligent reaktion på en alvorlig betændelse i samfundet…”Janus Kodal, Politiken *****
“Disse begavede performere gestalter tidens herskende kulturpolitik. De hylder kulturministerens credo ‘Art & Erhverv’, hvisket med ærefrygt eller stønnet med begejstring: Her får kunsten præcis den respekt, som erhvervslivet kan trække fra i skat..”Anne Middelboe, Information
“Original, syg og sjov satire..”Eva Dahl, Århus Stifttidende
Champions sender fire toptunede sports-stars i arenaen for at fighte sig vej til sejrsskamlens øverste trin! Tværs gennem alle verdens sportsgrene går det – fra basket til brydning – fra fægtning til fitness: hvem er størst
og hvem smider først håndklædet i ringen? Champions er en tour de force gennem sportens og konkurrencens verden, båret af ny og inciterende musik og performet gennem moderne dans og breakdans. Champions sender et spørgsmål på banen: Når vejen til succes altid går over andres nederlag, hva’ så med leg, venskab, kærlighed og andre af livets små banaliteter Champions havde premiere i foråret 2004 og har siden spillet omkring 100 gange over hele Danmark, inkl. på Takkelloftet i Operaen på Holmen.
Komponist : Thomas Sandberg, Instruktør : Thomas Malling, Koreograf : Anja Jørgensen, Scenograf : Jane Wessely, Producent : Uppercut Danseteater, Grafisk design : Clara Zangenberg Medvirkende : Anja Jørgensen, Louise Seloy,Mark Henriksen, Martin Jensen.
DASK blev skabt i 2001 og spillede indtil 2004 omkring 150 forestillinger både stationært og på turné. DASK modtog Danmarks Teaterforeningers pris som Bedste Børne- og Ungdomsforestilling i 2003.
Instruktør: Thomas Malling. Komponist: Thomas Sandberg. Scenograf: Jane Wessely. Koreograf: Cher Geurtze & Anja Jørgensen. Medvirkende: Risenga Manghezi, Anja Jørgensen, James Crabb & Thomas Sandberg, Producent: Uppercut Danseteater.
Pressen skrev: ” Kontornørderne slår sig løs…en herlig fantasi- og billedrig forestilling fyldt med topprofessionel musikdramatik… Thomas Sandberg er en forrygende dygtig multikunstner..Helt uimodståelig er han som italiensk kok, der med gulvspand på hovedet tilbereder pasta af elledninger og laver pizza af musemåtter..Fornemt er de to musikeres bidrag og partnerskab i det hele taget i denne musik- og danseteaterforestilling, hvor de skaber både sjove og markante karakterer og udnytter deres instrumenter effektfuldt og dramatisk.”Vibeke Wern, Berlingske Tidende
“Det er showbizz, så man griner “, Lone Nyhuus, Børneteateravisen
“En underholdende og gennemmusikalsk komedie for hele familien….uafbrudt overraskende og vildt underholdende …fire drønmusikalske multitalenter..”, Henrik Lyding, Jyllandsposten.
“Superskøn og latterbrølende morsom forestilling.”Mette Stentoft, Folkeskolen
The Secret Life of Harry Wallbanger – og andre musikalske monologer havde premiere på Bådteatret i Nyhavn, København i november 2001.
Den spillede i alt 26 gange og havde en publikumsbelægning på 89 %.
Forestillingen bestod af :
Andy Pape : The Secret Life of Harry Wallbanger pause
Gyórgy Ligeti : Rondeau
Thomas Sandberg : Pär Formans Delight
Pressen skrev : ” En mageløs og sindsvagt morsom tour de force..”, Jakob Levinsen, Berlingske Tidende
“Fænomenet Thomas Sandberg i original og vittig tripelforestilling..helt overdådigt ødsler han sine talenter i sit eget stykke, der kan beskrives som en slagtøjssolo uden instrumenter og med mimiske indslag. Sandberg bruger simpelthen krop og stemme i et virtuost sprudlende og strålende vittigt rytmeorgie, der løsner både spændinger og lattermuskler og sætter et musikalsk skummende punktum på et usædvanligt og som helhed såre anbefalelsesværdigt program “ Jan Jacoby, Politiken
“Klask til tangenten…en opvisning i musikalsk kommunikation..I det sidste programpunkt, Sandbergs egen Pär Formans Delight – The Miniature, med to mikrofoner som eneste rekvisiter, er han mere tøjslagsspiller end slagtøjsspiller, han klapper løs på sig selv og snakker vrøvleitaliensk og -fransk, som man ikke har hørt det siden Dirch Passer gav den som loppe-cirkus direktør, og knap nok da. Men han ved også at man skal time sine rytmiske kaskader og pointere dem dramatisk – det er ikke en trommesolo uden trommer det drejer sig om. Så det der gør mest indtryk er egentlig ikke alle Sandbergs rytmiske virtuoserier, men den tilbageholdenhed som profilerer dem, og som gør at et enkelt ukompliceret klask (som enhver måske kunne have udført i en anden sammenhæng) eller en rullen med øjnene i pausen mellem slagene, bliver det mest effektive rytmiske og humoristiske udtryksmiddel. Det er godt gjort…”, Jens Hesselager, Information
“Thomas Sandberg´s egen ”Pär Formans Delight” må siges at være anmelderens favorit. Stykket er en hyldest til den frigjorte side af mennesket – når vi simpelthen bare må have afløb for vores kedelige eksistens og bryde ud i sang, dans, råben og hoppen. Stykket trækker seriøst i lattermusklerne, når Sandberg imponerer med sin ”Linus på linen”-agtige volapyk og percussion”.Lars Bo Ravnbak, KultuNaut